Medio 2017 bleek ruimtegebrek een feit bij Galvano. Financieel gezien was er de mogelijkheid voor een investering. Aan Dhr. Gerard Wijnen de taak om te kijken hoe en waarin binnen de organisatie een investering het best tot zijn recht komt. In samenwerking met Begra Magazijninrichting als projectleider verschillende partijen is een mooi project inmiddels succesvol afgerond waarbij BR Products verantwoordelijk was voor de productie van de extra zwaar uitgevoerde draagarmstellingen met speciaal ontwikkelde aanrijdbeveiliging.
Gerard Wijnen: 'De afdeling metalen platen groeit het hardst, daar konden we dus het meeste rendement halen. Draagarmstellingen bieden ons hier veel voordelen ten opzichte van gewone palletstellingen. Metalen platen zijn vaak platte pakketten in diverse breedtes. Een draagarmstelling vormt hiervoor de perfecte opslagmethode. De draagarmen vormen de mogelijkheid om allerlei afmetingen eenvoudig op te bergen of eruit te halen zonder het gevaar dat er continu tegen de stellingen wordt gereden omdat de lading (net) niet past. Ruimte kost geld en is altijd beperkt, de stellingen staan daarom zo dicht mogelijk op elkaar. Zelfs voor ervaren heftruck chauffeurs blijft het een uitdaging om onder tijdsdruk kaarsrecht te rijden en nooit een stelling te raken'.
Project Video
De oude stellingen waren dan ook nogal eens aangereden wat inmiddels voor gevaarlijke situaties zorgde. Zeker met de zware lading die hier ligt opgeslagen. 'Zodoende heb ik dit project bedacht, een opstelling waarbij schade rijden en daarmee gevaarlijke situaties tot het verleden behoren.' Voor de totstandkoming van dit project zijn meerdere partijen uitgenodigd om mee te denken naar de meest efficiënte invulling van de beschikbare ruimte en de juiste oplossing.
Daarbij kwam ook de Hubtex in beeld, een maatwerk zijlader die via firma van Hooff is geleverd. Dit essentiële onderdeel van het project is door Gerard volledig uit handen gegeven aan Begra. 'Een behoorlijke verantwoordelijkheid want zo'n Hubtex is een flinke investering', aldus Gerard Wijnen.
In nauw samenwerkingsverband tussen van Hooff intern transport en Begra Magazijninrichting is zo de ideale indeling bepaald van de draagarmstellingen in de beschikbare ruimte en zijn de dimensies van de Hubtex zijlader tot stand gekomen. Het vertrouwen hierin is niet beschaamd. De draagarmstellingen zijn met uiterste precisie gemonteerd en de gloednieuwe Hubtex rijdt inmiddels moeiteloos tussen de stellingen op en neer. Op wat kleine kinderziektes met de Hubtex na is ook dit gedeelte van het project succesvol afgesloten!
Foto gallery
Behalve de zijlader was ook de coördinatie over het verleggen van alle water afvoerleidingen in het plafond geregeld. Om de ruimte zo efficiënt mogelijk te vullen met stellingen was dit noodzakelijk. Zo werd voor Galvano het complete project van A tot Z gefaciliteerd. Tenslotte werd de ingebruikname inspectie na de oplevering uitgevoerd door Safety Support. Zo is alles uiteindelijk keurig afgesloten en was ook de veiligheid gegarandeerd.
De Hubtex zijlader en de nieuwe stellingen zijn intussen volop in gebruik genomen. De vrije locaties worden nu snel vol gereden met de grote voorraden metalen platen. Berekeningen wijzen uit dat dat de werkzaamheden met de nieuwe opstelling in combinatie met de Hubtex tot wel 4x zo snel uitgevoerd kunnen worden! 'Op basis van deze resultaten is de gedane investering gerechtvaardigd en zo terugverdiend' aldus Gerard Wijnen. Het eindresultaat mag er wezen. De nieuwe stellingen staan er strak bij en zelfs de oude stellingen zijn keurig opnieuw opgesteld. 'alle materialen zijn hergebruikt, er is niks verloren gegaan. Ook qua kleurgebruik is het een goede combinatie, de nieuwe stellingen matchen mooi met het oudere materiaal waardoor het echt een eenheid is geworden' Op een kleinigheidje na is het hele project naar volle tevredenheid soepel is verlopen. 'Ze waren de gele aanrijdbeveiliging vergeten aan het einde van de rij stellingen', zegt Gerard.
De Hubtex zijlader neemt de stuur- en rijcontrole over zodra deze zich in de rij stellingen tussen de gele aanrijdbeveiliging bevindt. Hij registreert automatisch de gele kaders en weet zo exact waar hij tussen moet blijven. 'Met het ontbreken van een eind beveiliging kan de Hubtex theoretisch zichzelf zo naar buiten rijden...en nu we hem eenmaal binnen hebben houden wat dat liever ook zo!'
Wij willen Galvano Metaal hartelijk bedanken voor het vertrouwen en de prettige samenwerking tijdens dit project.